우리의 관계

Daisypath Happy Birthday tickers

Saturday 24 December 2011

Tumbuhan Ubatan Liar Di Sekeliling Kita

Assalamualaikum W.B.T

Hari ini Ekin kongsikan sedikit sebanyak tentang tumbuhan liar yang boleh di jadikan ubat:

Acalypha Indica L
Nama Saintifik: A.australis L.
Nama Biasa: Ceka Mas
Keluarga: Euphorbiaceae

Taburan:
Boleh didapati di negara beriklim tropika

Boleh Di Dapatkan:
Tumbuh di kawasan lapang yang terbiar yang mengandungi tanah berpasir, berhumus tinggi serta terdedah kepada cahaya matahari penuh. Tumbuh meliar di kawasan penempatan, pinggiran jalan dan kawasan lapang yang bercerun.

Keterangan:
-Merupakan herba semusim
-tumbuh secara menegak
-tinggi 0.3-0.5m
-batang mempunyai cabang yang pendek
-keseluruhan pokok berbulu halus
-pembiakan melalui biji benih

Sifat @ rasa:
Seluruh bahagian- berasa pahit, bersifat sejuk dan beracun

Kandungan Dalam Tumbuhan:
Akar- mengandungi saponin dan tanin
Batang- mengandungi flavonoida, saponin dan tanin
Daun- mengandungi minyak asiri, saponin dan tanin

Khasiat Ubatan:
Akar- merawat reumatik, ulser mulut, penyakit kulit
Daun-merawat ulser mulut dan penyakit kulit
Seluruh bahagian kecuali akar- merawat kencing tidak lawas, pendarahan, sakit perut, cirit-birit, terlalu kurus, gangguan pencernaan makanan, hidung berdarah,muntah darah, berak darah, kencing darah, malaria dan sembelit.     

Penggunaan:
*Penyakit kulit, Sakit mulut- Pokok Ceka Mas segar tanpa akar direbus dengan 3 gelas air sehingga mendidih selama 15 minit. Gunakan air rebusan yang suam untuk mencuci luka.
*Luka, Bisul, Radang Kulit, Di Gigit Ular- Pokok Ceka Mas tanpa akar dibasuh, ditumbuk lumat bersama 1 sudu teh gula pasir lalu ditampal pada bahagian kulit yang sakit.
*Perut Memulas dan Pendarahan- 30-60 g Pokok Ceka Mas kering termasuk akar, dibasuh bersih, direbus dengan 3 gelas air sehingga airnya tinggal 1 gelas. Setelah sejuk, tapis lalu diminum 1/2 gelas pada waktu pagi dan 1/2 pada waktu petang. Lakukan sehingga sembuh.
*Reumatik- Akar Ceka Mas, rizom Halia Bara (dikupas kulit) dan daun Puding Emas dibasuh bersih, direbus dengan 1 gelas air hingga mendidih. Setelah sejuk tapis lalu diminum kesemuanya. Lakukan sehingga sembuh.

Penting!
Simptom utama keracunan yang ditunjukkan ialah rasa loya, muntah, cirit birit, sakit kepala, mengantuk, tidak dapat memberi tumpuan, tidak dapat bertindak balas, kepenatan, separa sedar, lemah anggota badan, sawan dan koma. Jika terkena kulit ianya boleh menyebabkan keradangan.               

No comments:

Post a Comment