우리의 관계

Daisypath Happy Birthday tickers

Wednesday 14 December 2011

Friends and friendship

Persahabatan merupakan anugerah Allah SAW yang paling berharga dan indah. Hubungan persahabatan tidak dapat diputuskan melalui percakapan, perlakuan mahupun hati. Hubungan ini hanya terputus dengan kematian mahupun ketika dunia kiamat. Maka sayangilah insan yang bergelar SAHABAT kepada kita. Tanpa sahabat, kita tidak dapat maju kehadapan.


Persahabatan adalah perkara yang paling rumit untuk diperjelaskan. Ianya bukan dipelajari disekolah tetapi jika kita mempelajari erti persahabatan maka kamu sebenarnya tidak mempelajari apa-apa.


Janganlah memandang rendah erti persahabatan kerana dalam hidup ini kita tidak mampu melangkah seorang diri tanpa seorang sahabat.


Orang yang suka mengkhianati teman sendiri diibaratkan binatang yang suka memakan bangkai. Bertambah busuk bangkai itu, bertambah seleralah ia.


Teman yang banyak boleh diibaratkan seperti pasir di pantai tetapi teman yang sejati
adalah mutiara diantara pasir-pasir itu.


Bersahabatlah dengan hatimu terlebih dahulu sebelum bersahabat
dengan orang lain.


Persahabatan yang akrab tidak akan dapat dipisahkan melainkan dengan
kematian.


Bertemanlah dengan orang yang suka membela kebenaran,
Dialah hiasan dikala senang dan merupakan perisai dikala kesusahan.


seorang sahabat yang baik adalah yang dapat mendengarkan lagu didalam hatimu dan akan menyanyikan kembali tatkala kita lupa akan bait-baitnya.


Sahabat yang setia adalah sahabat yang membawa kita kepada kebahagiaan hakiki. Sahabat yang setia adalah sahabat yang membawa kita ke jalan yang benar.


Sahabat ibarat permata yang bernilai, beruntung kepada sesiapa yang mempunyai sahabat yang dapat bersama ketika susah dan senang.


Kehidupan ini benar-benar bermakna bila kita ada sahabat berkongsi suka dan duka. Namun hidup ini menjadi kosong, sunyi dan sepi bagi hari-hari yang dilalui bila sahabat kita menjauhkan diri dan tidak berterus terang tentang apa kesilapan kita yang perlu diperbetulkan. Hargailah setiap detik yang kita ada bersama sahabat seandainya kita masih ada sahabat kerana bila kita kehilangan ianya tidak akan muncul lagi. Memang sukar untuk menemui sahabat sejati.


No comments:

Post a Comment